ikut aku follow aku yok!

Wednesday, 27 April 2011

Kursus Pengurusan Stres yang Bikin Aku Stress!!

Semalam aku kene pergi kursus..Al maklumlah kene cukupkan 7 hari kursus dalam setahun.."kursus pengurusan stres" tajuknya..Tapi penceramah tu dah bikin aku stres sebab cara penyampaian yang bikin aku menguap tak henti² sampai berair² mata aku ni ha!Adess..cane la kursus nak mencapai matlamat kalau penyampaian tak berkesan ishh²!Cara penyampaian memang tak sampai la,cuma nota² dia jek yg sampai sebab boleh bace hehehehe...So jom la baca sini..aku nak kongsi ape yang ade dalam pale otak aku ni siket²..


First korang tau tak ape itu stress?Oke meh aku bagi tau ok,stress (tekanan) berasal daripada perkataan Peranchis iaitu "distresse" yang bermaksud diletakkan di bawah keadaan sempit atau tertindas..Haha,maksud macam takde kene mengena je kan..So perkataan "tekanan" pula bermaksud tekanan atau kerisauan akibat daripada ketegangan mental atau fizikal dalam keadaan sukar.Amboi ayat dia kan kan..haha..Ok,ni pulak jenis² stress..



Jenis stress pulak terbahagi kepada dua ye :

  • Eustress : Positive Stress

        Merupakan tindakbalas kepada pengalaman yang meransangkan macam kejayaan,
         kemenangan @ pencapaian etc

  • Distress : Negative Stress

         Merupakan tindakbalas kepada kegagalan,kehilangan,beban kerja, atau ketahanan diri             
         yang rendah yang boleh membahayakan


Tanda² Stress


Kalau korang terasa sakit² pale,cepat penat,lemah,letih,tak bermaya dan banyak berpeluh...korang haruslah sedar diri oke yang korang tu telah diserang stress!
Selain daripada tu ade gak tanda² lain contohnyer sakit dada,sesak nafas macam sakit jantung,cirit-birit dan kerap buang air pon tanda² gak tu..Tapi kalau korang yang minom air banyak pastu makan bukan² jgn la perasan yang korang tensen ye hehehe..


Kesan² stress



  • Emosi terganggu :selalu ni aku kene:
  • Sukar mengawal kesabaran :kadang² memang selalu hilang sabar:
  • Panas baran :yang ni aku tak kot hahahaha:
  • Menggigil :ni slalu jadi bila aku marah:
  • Sakit jatung :yang ni mintak di jauhkan la:



::ape²pon jangan la stress² sangat yer..nikmati la hidup yang indah ni.."yang penting kite enjoy!::

3 ~budak comel conteng² dinding umah caye~:

NUR AYNIE said... [Reply to comment]

alamak~ ter"stress" la pulak.. bile bace pasal information tentang stress nie...hahaha~

~dyana~ said... [Reply to comment]

@NUR AYNIE haha..membaca pon leh menyebabkan strees tu!

アヌム ちゃん~~ said... [Reply to comment]

Salam.visit here^^ nice blog.keep blogging :)
Feel free to visit me @ frommetoyou~ and read my new entry (^____^)